
Profil Zaufany mojeID
mojeID
Co to jest mojeID?
mojeID to bezpieczne narzędzie potwierdzania tożsamości online:
- przy zakładaniu Profilu Zaufanego
- w usługach komercyjnych i publicznych.
Umożliwia realizację wszelkich formalności, które dotychczas wymagały osobistego uwierzytelnienia danych drogą elektroniczną. Dzięki mojeID nie trzeba udawać się np. do urzędu, ubezpieczyciela, dostawcy energii, placówki medycznej czy firmy telekomunikacyjnej, by sfinalizować umowę lub podpisać dokumenty.
mojeID to rozwiązanie, które bardzo ułatwia życie. Za pomocą kilku kliknięć pozwala w bezpieczny sposób na weryfikację tożsamości, bez konieczności wstawania z kanapy, w zaciszu domu, na dowolnym urządzeniu i w dogodnym czasie.
Korzyści
- Łatwiejszy dostęp - Prostsza rejestracja i logowanie u dostawców usług.
- Użyteczność - Możliwość korzystania z większej liczby usług online lub dostęp do paneli uzupełniających usługi tradycyjne.
- Bezpieczeństwo - Poczucie bezpieczeństwa i kontroli nad przekazywaniem danych dzięki sprawdzonemu standardowi.
- Łatwo dostępne potwierdzanie tożsamości w Internecie
Zastosowanie
Usługi publiczne:
- składanie wniosków do urzędów (np. wniosek o dowód osobisty, paszport, wyrejestrowanie samochodu)
- dostęp do danych (np. dane o ubezpieczenia społecznych, informacja o punktach karnych)
eComerce:
- potwierdzenie wieku klienta
- dostarczanie danych niezbędnych do dostawcy
Energetyka:
- rejestracja wniosku/formularza
- przedłużenie umowy
- dostęp do portalu klienta
Medycyna:
- rejestracja/autoryzacja dostępu do usług i produktów medycznych
- zakup leków przez Internet
Media:
- potwierdzenie dostępu do treści ograniczonych wiekowo
- opłacanie abonamentu
Ubezpieczenia:
- sprzedaż polisy przez Internet
- odnowienie polisy
Szczegóły dotyczące usługi mojeID znajdziesz tutaj: https://www.mojeid.pl/#
Profil Zaufany
Co to jest Profil Zaufany?
Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Możesz dzięki niemu wysyłać przez internet dokumenty i wnioski do różnych urzędów (np. wnieść podanie, odwołanie, skargę)
Profil Zaufany potwierdza tożsamość Obywatela — podpis potwierdzony profilem zaufanym, podobnie jak kwalifikowany podpis elektroniczny, skutecznie zastępuje w kontaktach z podmiotami publicznymi podpis własnoręczny.
Ważne!
- Podpis potwierdzony Profilem Zaufanym jest ważny (wywołuje skutki prawne), jeżeli został utworzony lub złożony w okresie ważności tego profilu (3 lata).
- Każdy obywatel może posiadać tylko jeden Profil Zaufany.
Jak założyć Profil Zaufany?
Kliknij po szczegóły procesu zakładania Profilu Zaufanego.
Dlaczego warto założyć Profil Zaufany?
- Wygoda -Ty decydujesz, kiedy wypełniasz wniosek do danego urzędu
- Oszczędność czasu - nie tracisz czasu na wizytę w urzędzie, oczekiwanie w kolejce i dojazd
- Dostęp do różnych placówek administracji publicznej - możesz załatwić dziesiątki różnych spraw w urzędach działających w Twojej okolicy i w całej Polsce
Co załatwisz dzięki Profilowi Zaufanemu?
- Złożysz wniosek o wydanie dowodu osobistego
- Sprawdzisz, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru
- Sprawdzisz swoje punkty karne
- Złożysz wniosek o świadczenie 500+
- Złożysz deklaracje podatkowe PIT-WZ, PIT-OP, PIT-37 i PIT-38 na portalu podatkowym
- Wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
- Złożysz wniosek o rejestrację działalności gospodarczej
- Wyślesz pismo do podmiotu publicznego
- Załatwisz wiele innych spraw urzędowych wymagających potwierdzenia tożsamości.
Aktualną listę usług publicznych znajdziesz tutaj: https://obywatel.gov.pl/
Informacje na temat Profilu Zaufanego znajdziesz tutaj: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/profil-zaufany
Przydatne informacje
Bezpieczeństwo
Usługa mojeID zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa przekazywania danych. Dostawcami tożsamości są przede wszystkim banki, które dysponują zweryfikowanymi informacjami na temat użytkownika oraz kompleksowo je chronią w systemach bankowości elektronicznej.
Zgody wyrażane są na każdą osobną transakcję – nie ma zgód ogólnych. Przekazywanie informacji zawsze wymaga autoryzacji dokonywanej przez użytkownika po zalogowaniu się na stronie banku – dostawcy tożsamości. Wówczas można zobaczyć, jakich danych wymaga usługodawca i zdecydować, czy finalnie chcemy je udostępnić. Po wyrażeniu zgody transmisja odbywa się za pomocą zaszyfrowanych komunikatów cyfrowych, za którą odpowiada Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR) – operator systemu Elixir.
- mojeID opiera się na europejskich regulacjach dotyczących środków identyfikacji elektronicznej (eIDAS)
- z usługi mojeID można skorzystać wtedy, gdy dostawca tożsamości w pełni zidentyfikuje użytkownika
- usługa mojeID jest dostępna tylko dla zweryfikowanych podmiotów, tzn. że wszyscy dostawcy usług oraz dostawcy tożsamości powinni posiadać umowę z KIR
1. Jak działa ta usługa?
Aby skorzystać z mojeID, wystarczy na stronie internetowej dostawcy usługi lub urzędu, którzy udostępniają tę metodę potwierdzania tożsamości, wybrać opcję logowania lub potwierdzania tożsamości z mojeID. Po kliknięciu odpowiedniego przycisku/linku, wyświetlą się ikony dostawców tożsamości – m.in. banków. Użytkownik wybiera bank, z którym chce potwierdzić tożsamość lub przekazać dane, a następnie zostaje przekierowany na stronę banku i tam wprowadza swój login i hasło. Po zalogowaniu, każdorazowo zostanie on poproszony o wyrażenie zgody na przekazanie swoich danych. Po zatwierdzeniu przekazania danych zostanie automatycznie przeniesiony do serwisu firmy lub urzędu, z którego usług chce skorzystać.
2. Jak korzystać z mojeID?
Usługę można realizować wszędzie tam, gdzie jest dostęp do internetu (zaleca się wykorzystywanie tylko zabezpieczonych, zaufanych sieci), na dowolnym urządzeniu, w dogodnym miejscu i czasie.
3. Czym jest mojeID?
To bezpieczne narzędzie potwierdzania tożsamości online. Takie rozwiązanie niezwykle ułatwia załatwienie spraw, w których dotychczas niezbędne było tzw. silne uwierzytelnienie, czyli najczęściej udanie się z dokumentem tożsamości do punktu obsługi klienta. Wkrótce bez wychodzenia z domu można np. przedłużyć umowę z operatorem sieci komórkowej czy wykupić polisę na życie. Tego typu narzędzia są powszechnie stosowane w wielu krajach Europy i na świecie.
Korzystanie z mojeID jest wygodne, bezpieczne i intuicyjne w obsłudze.
4. Czy korzystanie z usługi mojeID jest bezpieczne?
Korzystanie z mojeID jest bezpieczne dla wszystkich użytkowników. Przed uruchomieniem usługa była wiele razy weryfikowana przez Krajową Izbę Rozliczeniową – operatora systemu Elixir. Poddano ją także niezależnemu audytowi bezpieczeństwa. Usługa spełnia najwyższe wymogi i standardy Ministerstwa Cyfryzacji. Dane w mojeID nie są udostępniane automatycznie. Wszystko odbywa się za zgodą użytkownika, po zalogowaniu się do banku.
5. Czy wszystkie banki umożliwiają korzystanie z tej usługi?
Usługa mojeID opracowana przez KIR będzie udostępniana wszystkim bankom, które będą chciały przyłączyć się do tego projektu oraz spełnią stawiane wymogi bezpieczeństwa.
6. Jak sprawdzić czy mój bank umożliwia korzystanie z tej usługi?
Informacje na temat uczestników systemu są zamieszczane na bieżąco na stronie mojeid.pl. Podmioty, które uczestniczą w systemie, będą informować na swoich stronach internetowych, czy w ich ofercie jest możliwość skorzystania z usługi mojeID.
7. Co to jest środek identyfikacji elektronicznej?
Środkiem identyfikacji elektronicznej jest zestaw danych umożliwiających ustalenie tożsamości osoby fizycznej (formalnie fizycznej lub prawnej, lub osoby fizycznej reprezentującej osobę prawną), używany w celu identyfikacji elektronicznej tej osoby w usługach online. Środkiem identyfikacji elektronicznej jest tylko taki zestaw danych identyfikujących, który pozwala na ustalenie tożsamości. W praktyce, gdy tzw. dostawca usług (świadczący usługę na rzecz klienta i potrzebujący zweryfikować jego tożsamość) otrzyma zweryfikowane przez tzw. dostawcę tożsamości (w praktyce bank – tzw. Wydawca środka identyfikacji elektronicznej) PESEL, imię i nazwisko, będzie pewny, „kto jest po drugiej stronie monitora”.Szczegółowe regulacje w sprawie środka identyfikacji elektronicznej określa rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE, zwane eIDAS.
8. Kiedy może zostać wydany środek identyfikacji elektronicznej?
Środek identyfikacji elektronicznej jest wydawany na podstawie wniosku użytkownika. Oznacza to, że użytkownik musi w pełni świadomie skorzystać z usługi wydania środka i zostać poinformowany o zasadach świadczenia usługi. Środek po wydaniu jest dostarczany i podlega aktywacji lub też zawieszeniu, cofnięciu, przywróceniu, wznowieniu i wymianie. Środki wydają dostawcy tożsamości pełniący rolę wydawcy środków – w praktyce są to banki. To one decydują o szczegółach procesu wydania środków. Każdy użytkownik na stronie swojego banku wydającego środki będzie mógł zweryfikować ten proces.
9. Jak chronione jest bezpieczeństwo danych klienta w usłudze?
mojeID wykorzystuje wiele poziomów bezpieczeństwa do ochrony danych i kilkuetapowy proces weryfikacji. To znaczy, że w przypadku bardzo wrażliwych danych, jak np. dane osobowe, PESEL, hasło i login do konta bankowego, stosuje się dodatkowe mechanizmy zapewniające bezpieczeństwo.
10. Czy pomimo korzystania z mojeID konieczna jest wizyta w placówce banku / u dostawcy usług i powtórzenie czynności wykonanych wcześniej przez internet?
Nie, operacje wykonane przy użyciu mojeID nie wymagają wizyty w placówce i ponownego potwierdzenia operacji. Głównym celem wprowadzenia mojeID jest wygoda dla użytkownika i maksymalne ograniczenie sytuacji, w których konieczna jest wizyta w placówce banku lub w punkcie obsługi klienta.