Skip to main content
  • Rachunek VAT

    Rachunek VAT

    Rachunek VAT w PM Banku:

    • otwierany automatycznie dla prowadzonych rachunków rozliczeniowych;
    • bez zawarcia odrębnej umowy lub aneksu do umowy zawartej z PM Bankiem;
    • bez żadnych opłat i prowizji z tytułu otwarcia i prowadzenia rachunku;
    • prowadzony w walucie PLN;
    • wszystkie dokonywane operacje są potwierdzane wyciągami bankowymi. Wyciągi sporządzane są z częstotliwością wskazaną przez Klienta w sposób i na zasadach uzgodnionych z Bankiem, analogicznie jak dla pozostałych rachunków rozliczeniowych;
    • informacja o numerze NRB dostępne są w systemie bankowości elektronicznej lub w placówkach Banku;

    Dysponowanie środkami na rachunku VAT:

    przelew odpowiadający kwocie VAT do dostawców Klienta;
    przelew pomiędzy własnymi rachunkami VAT w tym samym banku;
    zapłata VAT do urzędu skarbowego;
    wypłata środków z rachunku VAT w innym celu na podstawie postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.

    Przelewy w ramach mechanizmu podzielonej płatności:

    • przy użyciu dedykowanego komunikatu ze wskazaniem:
      • numeru faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność,
      • numeru NIP kontrahenta,
      • kwoty brutto faktury,
      • kwoty VAT,
    • realizacja płatności podzielonej z rachunku rozliczeniowego w kwocie brutto z jednoczesnym przeksięgowaniem na rachunek rozliczeniowy wskazanej kwoty VAT z rachunku VAT (do wysokości środków dostępnych na rachunku VAT);
    • bank odbierający w/w przelew, księguje kwotę brutto na wskazany w przelewie rachunek rozliczeniowy wystawcy faktury, a następnie kwotę VAT przekazuje na dedykowany rachunek VAT, powiązany z danym rachunkiem rozliczeniowym;

    Przydatne informacje

    RACHUNEK VAT - PYTANIA I ODPOWIEDZI

    1. Gdzie Klient może znaleźć tekst Ustawy wprowadzającej rachunek VAT i Mechanizm Podzielonej Płatności ?

    Tekst ustawy dostępny jest na stronach Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej (w zakładce ISAP – Internetowy System Aktów Prawnych) tj. www.sejm.gov.pl.

    2. Klient otworzył rachunek rozliczeniowy w Banku przed 01 lipca 2018 r. tj. przed wejściem w życie Ustawy. Czy Bank dla tego rachunku rozliczeniowego otworzy rachunek VAT?

    Tak, Bank zgodnie z Ustawą z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Ustawa), będzie miał obowiązek otworzyć rachunek VAT dla każdego przedsiębiorcy posiadającego rachunek/rachunki rozliczeniowe w PLN.

    3. Czy Klient musi złożyć do Banku wniosek o otwarcie rachunku VAT?

    Nie, Bank zgodnie z ustawą otworzy automatycznie do 01 lipca 2018 r. jeden rachunek VAT dla wszystkich rachunków rozliczeniowych Klienta prowadzonych w PLN. Natomiast, gdy Klient chce posiadać w Banku więcej niż jeden rachunek VAT musi w Banku złożyć stosowny wniosek o otwarcie kolejnego rachunku VAT.

    4. Czy automatyczne otwarcie rachunku VAT przed 01 lipca 2018 r., będzie wiązało się z zawarciem umowy lub aneksu do umowy rachunku zawartej z Bankiem?

    Nie, otwarcie rachunku VAT nie wymaga zawarcia odrębnej umowy lub aneksu do umowy zawartej z Bankiem.

    5. Ile rachunków VAT Bank będzie prowadził dla Klienta? Czy będzie mógł posiadać w Banku więcej niż jeden rachunek VAT?

    Bank automatycznie otworzy jeden rachunek VAT dla każdego Klienta posiadającego w Banku jeden lub więcej rachunków rozliczeniowych w PLN. Na wniosek Klienta posiadającego więcej niż jeden rachunek rozliczeniowy, Bank może otworzyć kolejne rachunki VAT.

    6. Czy Bank będzie prowadził rachunki VAT dla rachunków walutowych?

    Nie. Rachunki VAT powiązane są wyłącznie dla rachunków rozliczeniowych prowadzonych w PLN.

    7. Jaką opłatę będzie pobierał Bank z tytułu otwarcia i prowadzenia rachunku VAT?

    Za otwarcie i prowadzenie rachunku VAT, Bank nie będzie pobierał żadnych opłat.

    8. Czy Bank otworzy Rachunek VAT dla Klienta- przedsiębiorcy, który nie jest „VAT-owcem”?

    Tak, Ustawa jednoznacznie wskazuje, że do każdego rachunku rozliczeniowego prowadzonego w PLN dla Klienta - przedsiębiorcy, Bank musi otworzyć i prowadzić rachunek VAT, nawet jeżeli nie rozlicza VAT-u.

    9. Czy Bank na wniosek Klienta może zamknąć rachunek VAT?

    Rachunek VAT jest zamykany wraz z zamknięciem ostatniego rachunku rozliczeniowego w PLN dla Klienta. Warunkiem zamknięcia rachunku rozliczeniowego jest saldo 0 PLN na rachunku VAT. Jeśli saldo jest dodatnie, wtedy Klient musi złożyć wniosek w Urzędzie Skarbowym o zwolnienie środków z rachunku VAT.

    Jeżeli Klient posiada w Banku kilka rachunków VAT, na wniosek Klienta, Bank zamknie dany rachunek VAT, przyporządkowując rachunek rozliczeniowy, do którego był przyporządkowany zamykany rachunek VAT do innego rachunku VAT.

    10. Czy Klient będzie mógł zasilić własny rachunek VAT?

    Nie. Klient nie będzie miał możliwości przeksięgowania środków z rachunku rozliczeniowego na rachunek VAT. Klient będzie mógł przeksięgować środki ze swojego rachunku VAT na inny rachunek VAT prowadzony w ramach tej samej firmy w tym samym Banku.

    11. Czy Klient będzie miał swobodny dostęp do środków zgromadzonych na rachunku VAT?

    Nie. Aby uwolnić środki zgromadzone na rachunku VAT, klient będzie musiał się zgłosić do urzędu skarbowego i uzyskać zgodę na ich przeksięgowanie na rachunek bieżący. Urząd ma na decyzję 60 dni. Po jej otrzymaniu, bank powinien niezwłocznie zastosować się do wniosku Klienta.

    CENTRALA BANKU

    ul. Suraska 3A
    15-093 Białystok
    podlaskie

    Sekretariat
    tel. 85 678 57 70
    e-mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    SIEDZIBA BANKU

    ul. Surażska 2
    16-060 Zabłudów
    podlaskie

    Oddział w Białymstoku

    Bankomat 24h
    ul. Suraska 3A, 15-093 Białystok, podlaskie

    Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek 8.00-16.45

    Dyrektor tel. 85 678-57-85
    Sala operacyjna tel. 85 662 34 84, 85 748 93 12, 85 678 57 86
    Kredyty podmioty gospodarcze tel. 85 653 88 65, 85 664 32 01

    adres mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Oddział w Ełku

    Bankomat 24h
    ul. Słowackiego 21A, 19-300 Ełk, warmińsko-mazurskie

    Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek 8.30-16.15

    Dyrektor tel. 87 610 46 43
    Sala operacyjna tel. 87 610 12 16, 87 610 46 42
    Kredyty podmioty gospodarcze tel. 87 621 38 09

    adres mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Oddział w Zabłudowie

    Bankomat 24h
    ul. Surażska 2,16-060 Zabłudów, podlaskie

    Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek 8.00-16.45

    Dyrektor tel. 85 717 07 00
    Sala operacyjna tel. 85 717 09 07, 85 717 09 08
    Kredyty tel. 85 653 92 57, 85 653 92 97

    adres mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Filia w Białymstoku

    Bankomat 24h
    ul. Jurowiecka 1 lok. 0.41, 15-101 Białystok, podlaskie

    Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek 8.30-16.15

    tel. 85 654-59-01, 85 664-32-75
    adres mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Znajdziesz nas też tutaj