Komunikat
Zmiana sposobu logowania i autoryzacji transakcji w bankowości elektronicznej od 14 września 2019 r.
Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (dalej "ustawa") dokonała wdrożenia do prawa krajowego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniającej dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylającej dyrektywę 2007/64/WE (dalej "PSD2").
Przygotowania do wdrożenia silnego uwierzytelnienia wynikającego z Dyrektywy PSD2 PM Bank rozpoczął m.in. poprzez wycofanie od dnia 05.05.2019 r. jako środka autoryzacji - kodów jednorazowych w postaci listy haseł jednorazowych.Dostępną metodą autoryzacji złożonych przez Użytkowników systemu dyspozycji pozostał kod SMS.
Co zmieni się po 14 września 2019 r.:
- Logowanie do systemu Internet Banking i Firm@ - po 90 dniach od ostatniej poprawnej zmiany hasła do logowania, zostaniesz zobowiązany do:
- zmiany obecnie używanego hasła lub
- do uwierzytelnienia obecnie używanego hasła.
- Sposób zatwierdzania wybranych dyspozycji złożonych w systemie Internet Banking i Firm@ poprzez wykorzystanie silnego uwierzytelnienia.
Silne uwierzytelnienie polega na dodaniu do dotychczas stosowanych metod autoryzacji dodatkowego elementu:
Przed zmianą |
Po zmianie | |
---|---|---|
IB |
Kod sms |
Kod sms + kod uwierzytelnienia |
Firm@ |
Kod sms |
Kod sms + kod uwierzytelnienia |
Certyfikat (własny lub wydany przez Bank z eTokenem) |
Certyfikat + aplikacja nPodpis. |
przy czym, czterocyfrowy kod uwierzytelnienia ustanowisz sam po zalogowaniu do bankowości internetowej.
W celu ułatwienia pierwszego logowania się do systemu od 14 września 2019 r. oraz ustanowienia kodu uwierzytelnienia prosimy o zapoznanie się z niżej opublikowanym opisem wprowadzanych zmian:
- Opis zmian związanych z wdrożeniem silnego uwierzytelnienia w systemie Internet Banking
- Opis zmian związanych z wdrożeniem silnego uwierzytelnienia w systemie Firm@
Aplikacja nPodpis jest do pobrania na stronie internetowej PM Banku w zakładce: Firmy/Rolnicy – Bankowość elektroniczna - Firm@
PM Bank będzie stosował silne uwierzytelnianie w przypadku, gdy płatnik będzie:
- uzyskiwał dostęp do swojego rachunku w trybie online;
- inicjował elektroniczną transakcję płatniczą;
- przeprowadzał czynność za pomocą kanału zdalnego, która może się wiązać z ryzykiem oszustwa płatniczego lub innych nadużyć.
Zestaw działań Klienta w bankowości internetowej wymagających silnego uwierzytelnienia:
Działania Klienta |
Internet Banking |
Firm@ |
---|---|---|
logowanie |
TAK 1) |
TAK 1) |
dodawania kontrahenta |
TAK |
TAK |
dodawanie kontrahenta jako zaufanego |
TAK |
TAK |
modyfikacja i usuwanie kontrahenta |
TAK |
TAK |
modyfikacja parametrów wrażliwych (limitów/ rachunków itp.) |
TAK |
TAK |
dodawanie i modyfikacja przelewu zdefiniowanego |
TAK |
NIE |
wykonanie przelewu zdefiniowanego |
TAK |
NIE |
przelew zewnętrzny i wewnętrzny (oprócz na rachunki własne) |
TAK |
TAK |
przelew wewnętrzny na rachunki własne |
NIE |
NIE |
dyspozycje płatnicze(dla Firm@ będą to Autowypłaty) |
TAK |
TAK |
zakładanie i modyfikacja zleceń okresowych |
TAK |
TAK |
przeglądanie historii dalszej niż 90 dni |
TAK |
TAK |
aktywacja urządzeń mobilnych (w Firm@ także nPodpisu ) |
TAK |
TAK |
aktywacja kanałów dostępu |
TAK |
TAK |
importy |
TAK |
TAK |
1) wymagane za pierwszym logowaniem oraz raz, co najmniej co 90 dni w innych przypadkach wystarczy sam login i hasło
Jesteśmy przekonani, że wprowadzane zmiany zapewnią jeszcze większe bezpieczeństwo środków deponowanych w PM Banku.
Dodatkowo, w trosce o bezpieczeństwo realizowanych przez Państwa transakcji płatniczych PM Bank wprowadził limity transakcyjne. Szczegóły w zakładce PSD2 - Limity transakcji.